Wenecja: Cosmo-Eggs

Hiroyuki Hattori, kurator pawilonu japońskiego podczas Biennale w Wenecji mówi, że jajka są odbiciem Kosmosu, wciąż jedynym i nieograniczonym źródłem życia. W każdym sensie, dają poczucie naszej obecności w świecie. Każda ingerencja w ten świat burzy porządek natury. Człowiek wszedł brutalnie w naturalne otoczenie, zmieniając jego ekosystem, tym samym stworzył pole do autodestrukcji.

Motoyuki Shitamichi, Tsunami Stone

Projekt „Cosmo-Eggs“, przygotowany na Biennale obejmuje kilka równoległych działań i został przygotowany przez cztery osoby: artystę (Motoyuki Shitamichi), kompozytora (Taro Yasuno), antropologa (Toshiaki Ishikura), architekta (Fuminori Nousaku).

Motoyuki Shitamichi to postać barwna. Pochodzi z Okayamy, ma 40 lat. Podróżował po Japonii i świecie, brał udział w wielu wystawach i festiwalach. Ukończył Musashino Art Univeristy (2001). Jego ciekawość świata zaprowadziła do kreacji koniecznej w tym obszarze postawy twórczej, która od wielu lat dręczy Japończyków. W jakimś sensie to nawiązanie do działań grupy Mono-Ha i ich mega projektów, które swym prowokacyjnym wtargnięciem na łono natury zmusiły do refleksji o jej zagrożeniach. O ile Mono-Ha to zabytek w sztuce współczesnej, tak projekt Hattoriego w jakiś sposób reanimuje te postawy twórcze i nadaje im nowy wymiar, w kontekście zagrożeń, jakie pojawiły się od tamtego czasu. Głos w tej sprawie jak widać wciąż jest potrzebny.

Motoyuki Shitamichi @by Atsushi Takeuchi/ Japan,Osaka

Słowo o kuratorze wystawy: Hiroyuki Hattori to także czterdziestolatek, znany z dynamicznych projektów podczas Aichi Triennale czy ESCAPE from the SEA w Malezji. Ukończył Waseda University, był kuratorem Aomori Contemporary Art Centre. To, co go interesuje to relacje pomiędzy widzem a artystą, zatem to także czyni go klasykiem na japońskiej scenie „warsztatów twórczych“. Nawiązanie do tradycji workshopów to element wyraźny we współczesnej topografii artystycznej tego kraju.

Japoński pawilon przygotowała The Japan Fundation

Biennale w Wenecji, 2019

#BiennaleArte2019 #motoyukishitamichi #hiroyukihattori

9
0
skomentuj
lubię!
przeczytane
231
razy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *