JIKIHITSU, Sygnatura artysty

W Warszawie, z początkiem czerwca, trwała konferencja „JIKIHITSU, Sygnatura Artysty“. Z założenia chodziło o obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej, lecz format konferencji przerodził się w wydarzenie obejmujące wiele relacji na poziomie światowym. W SARP przy Foksal 2, odbyły się nie tylko odczyty z doświadczeń artystycznych, w tym referaty, ale też doszło do spotkania o wymiarze estetycznym i emocjonalnym.

Jikihitsu, Foksal 2 Warszawa, fot@Daniel Rumiancew

Trzeba od razu powiedzieć, że uczestnicy tego wielo-formatowego spektaklu, przedstawili najwyższy kunszt intelektualny, wielką wiedzę i doświadczenie. Wśród nich to naukowcy, wykładowcy, badacze i artyści. Relacje Japonia-Polska –Świat ukazały potężne zasoby intelektualne, drzemiące w uczestnikach, doskonały warsztat twórczy i ogromne doświadczenie w obszarze japonizmu, filozofii, a także wizji tych artystycznych relacji.

Jikihitsu, Foksal 2 Warszawa, fot@Daniel Rumiancew
Jikihitsu, Sygnatura Artysty fot.@Daniel Rumiancew, po prawej prof. M Hayashi, po lewej prof. Shigemi Inaga

Świetna robota została wykona przez organizatorów. Trudno w tak krótkiej notatce wymienić wszystkich obecnych, bo konferencja trwała 3 dni, a towarzyszyły jej także wydarzenia o charakterze wystawowym. Co zrobić: wymienię choć kilka osób. A zatem profesor Jerzy Malinowski, profesorowie z Japonii Akiko Kasuya i Michio Hayashi i Michael Schneider. Hayashi mówił o koncepcji zdobnictwa, a Schneider o drukach artystycznych. Fenomenalne prezentacje. Potem był Paweł Pachciarek, znany już światu jako twórca Celebration. Profesor Yuko Nakama, który mówił o cyfropwej estetyce. Kapitalnie też opowiadał Radosław Predygier, znany francuskim bywalcom sztuki z Rivoli 59, a teraz mieszkający w Okayama, gdzie mieści się kolekcja awangardy słynnej grupy GUTAI.

Konrad Juściński, Dwie drogi, jeden kierunek fot. @T Rudomino

Świetny projekt wizualny, będący szerszym, z pewnej perspektywy dialogiem z Mono-Ha, przedstawił także profesor Konrad Juściński, a obok niego, doskonale wpasowany w to wszystko Nonki Nishimura. Warto dodać, że były i historyczne refleksje, na przykład o obecności Magdaleny Abakanowicz w Japonii, o czym mówiła Milada Ślizińska oraz prezentacja na temat Koji Kamoji w wykonaniu Anny Dzierżyc-Horniak z KUL. Profesor Yasuyuki Saegusa mówił o projektach rezydencji z Kumamoto. Wystąpiła Gabriela Morawetz. Nie zabrakło omówienia twórczości Aliski Lahusen, ani recepty na japońskość, czyli prezentacji skarbów Mangghi.

Józef Wilkoń, fot. @T Rudomino

Słowo uznania należy się Magdzie Durda-Dmitruk, która to wszystko spięła i podniosła na wyżyny doskonałej imprezy. Z tych naukowych i artystycznych spotkań, powstanie zapewne tom relacji, referatów i renezcji, na który wszyscy czekamy z niecierpliwością.

Jikihitsu, Sygnatura Artysty, 10/12 czerwca, SARP, Warszawa

10
0
skomentuj
lubię!
przeczytane
549
razy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *